Warto mieć na uwadze, że trwałość skrzyni biegów, sprzęgła, przegubów, a w przypadku samochodów z napędem na tył – także wału napędowego i mostu, będzie zależała nie tylko od konstrukcji i mocy silnika. Istotny jest tu także styl jazdy, który wpływa na eksploatacje poszczególnych części układu napędowego. W dzisiejszym wpisie przedstawiamy style jazdy powodujące uszkodzenia układu przeniesienia napędu.
Podstawowym problemem układu napędowego jest jego przeciążenie. W momencie, kiedy nagle wzrasta wzajemny nacisk współpracujących ze sobą elementów, dochodzi do zerwania filmu olejowego. Powoduje to tarcie metalu o metal, a podzespół zużywa się w błyskawicznym tempie. Miejmy zatem na uwadze, że każde gwałtowne ruszenie z miejsca będzie nas drogo kosztowało. I nie chodzi tutaj o gwałtowne dodawanie gazu, ale o samo posługiwanie się pedałem sprzęgła. Gdy robimy to delikatnie i płynnie, nasza skrzynia biegów jest bezpieczna. Jeżeli szarpiemy – cały układ przeniesienia napędu jest zagrożony.
Jak posługiwać się sprzęgłem w samochodzie?
Sprzęgło powinno być traktowane z wyczuciem, dlatego długotrwała jazda na półsprzęgle powoduje zużywanie się jego tarczy. Trzeba je zatem płynnie wciskać, a jednocześnie szybko zwalniać.
W nowszych modelach samochodu zastosowano dwumasowe koło zamachowe. Jest to zdecydowanie najsłabszy punkt wielu konstrukcji, a nieumiejętne posługiwanie się nim sprawia, że bardzo szybko odmawia posłuszeństwa. Jego zużycie objawia się stukami podczas ruszania, puszczania pedału gazu i wyłączania silnika. Długotrwała nieprawidłowa eksploatacja dwumasowego koła zamachowego prowadzi do jego rozpadu, a wtedy pozostaje nam już tylko wezwanie pomocy drogowej. Koło zamachowe nie znosi przeciążeń, które są powodowane agresywną jazdą, ale nie znosi także jazdy na zbyt niskich obrotach.
Odpowiedny rytm jazdy
Nie każdy wie, że jazda na zbyt niskich obrotach to najgorsze, co może spotkać układ przeniesienia napędu. W sytuacji gdy powoli toczymy pojazd na niskich obrotach, wpada on w rezonans i bardzo szybko niszczy nie tylko dwumasowe koło zamachowe, ale także całą skrzynię biegów!
Wielu kierowców dziwi się, że nawet zbyt spokojna jazda może powodować awarię samochodu. Pierwszym objawem uszkodzenia skrzyni biegów będzie hałas podczas naciskania pedału sprzęgła. Jeżeli hałas rośnie, łożysko sprzęgła jest zużyte, a jeżeli cichnie – zbliżają się problemy ze skrzynią biegów. W sprawnym samochodzie po naciśnięciu sprzęgła dźwięk nie powinien się zmieniać.
Polecamy: https://takiewaly.pl/regeneracja-walow-napedowych-krakow/
Układ napędowy w samochodzie
Przeguby napędowe najczęściej psują się w wyniku zbyt ostrego ruszania na skręconych kołach. Niewiele trzeba, aby nagle pojawiły się pierwsze trzaski. Najpierw podczas manewrowania przy mocno skręconych kołach, a następnie podczas każdego manewru na drodze.
Układ przeniesienia napędu łatwo psuje się także w samochodach, które mają dołączany napęd na cztery koła. Większość takich samochodów jest nieprzystosowana do jazdy z napędem czterech kół po suchym asfalcie. Wystarczy zapomnieć o wyłączeniu napędu jednej osi po zjechaniu z nawierzchni nieutwardzonej, a bardzo szybko będziemy zmuszeni udać się do mechanika. Wtedy czeka nas naprawa międzyosiowego mechanizmu różnicowego.
Warto pamiętać o tym, aby jeździć płynnie i nie agresywnie. Unikajmy także przeciążeń i zbyt niskich obrotów silnika. Jeżeli czujemy, ze w układzie przeniesienia napędu naszego samochodu pojawiły się jakieś luzy lub nietypowe hałasy, warto jak najszybciej udać się do warsztatu. Jeden, nawet niegroźny luz bardzo szybko doprowadzi do kolejnego, ponieważ każdej zmianie obciążenia niesprawnego układu napędowego, towarzyszy przeciążenie wielu jego elementów. A tego nie lubi żaden mechanizm.
Zobacz także: https://takiewaly.pl/regeneracja-walow-napedowych-warszawa/