Oleje silnikowe na bazie mineralnej – kiedyś standard, a dzisiaj przeżytek? Choć w obecnych czasach zdecydowanie bardziej popularne są oleje syntetyczne oraz półsyntetyczne, nie należy skreślać olejów mineralnych. Wiele spośród tych preparatów odznacza się bardzo dobrymi właściwościami. Przykładem może być olej 15W40, którym zajmiemy się w tym artykule.
Ogólna charakterystyka oleju 15W40
Często można spotkać się z poglądem, że oleje mineralne, w tym oleje 15W40, nie powinny być stosowane do silników nowszej generacji. Te same głosy sugerują zazwyczaj, ze oleje opracowane na bazie mineralnej dobrze sprawdzają się tylko w starszych i wysłużonych konstrukcjach. Czy takie opinie znajdują potwierdzenie w rzeczywistości? Nie do końca. Ich podstawą jest to, że oleje mineralne są wykorzystywane znacznie dłużej od preparatów syntetycznych i półsyntetycznych. Między innymi stąd wynika ten stereotypowy pogląd, zgodnie z którym starszy olej powinien być stosowany do starszych pojazdów.
Faktem natomiast jest to, że olej 15W40 dobrze sprawdza się w silnikach z dużym przebiegiem. Jego stosowanie zaleca się zwłaszcza w przypadku silników benzynowych oraz diesla o przebiegu przekraczającym 100 000 km. Preparat ten znacząco poprawia kondycję uszczelnień silnika i redukuje powstawanie wycieków. Wszystko to sprawia, że olej 15W40 jest dobrym wyborem przy silnikach, które wymagają częstych dolewek oleju lub mają problem z utrzymaniem jego ciśnienia. Charakterystyka omawianego oleju nie wyklucza go jednak ze stosowania do najnowocześniejszych silników. Wręcz przeciwnie, olej 15W40 sprawdzi się także w nowym samochodzie.
Klasa lepkości
Warto omówić klasę lepkości oleju 15W40, ponieważ z punktu widzenia konsumentów jest to najważniejsza cecha oleju silnikowego. Tak jak w przypadku innych preparatów, tutaj także mamy do czynienia z klasą „zimową” – 15W oraz „letnią” – 40. 15W jest typową zimową klasą lepkości dla olejów mineralnych. Zgodnie z takim oznaczeniem, olej utrzymuje maksymalną lepkość dynamiczną do temperatury -20 ℃ i w takich warunkach zapewnia odpowiednie smarowanie silnika.. Poniżej tej temperatury olej 15W40 staje się coraz bardziej gęsty. Natomiast letnia lepkość 40 jest najczęściej spotykaną spośród wszystkich dostępnych na rynku olejów silnikowych. Olej odznaczający się taką lepkością zachowuje swoje właściwości przy temperaturach pojawiających się latem w naszej części świata.
Wady oleju 15W40
Niestety olej 15W40, tak jak każdy inny preparat, ma swoje słabe strony. Trzeba mieć je na uwadze podczas wyboru tego rozwiązania. Tak jak podkreśliliśmy wcześniej, sporym wyzwaniem mogą być dla niego miesiące zimowe. Olej nie najlepiej radzi sobie przy ostrych mrozach. Choć w ostatnich latach rzadko doświadczaliśmy temperatur poniżej -20 ℃, to jednak nie można ich wykluczyć. Pewnym rozwiązaniem jest montaż specjalnej grzałki, która podnosi temperaturę oleju zanim nastąpi rozruch silnika. Olej 15W40 odznacza się też pewnymi ograniczeniami charakterystycznymi dla olejów mineralnych. Mowa tutaj o właściwościach smarnych, które są inne niż w olejach syntetycznych i półsyntetycznych. Innymi słowy, żywotność olejów mineralnych jest krótsza. Wiąże się z tym bardzo ważna wskazówka dla użytkowników – olej 15W40 powinien być wymieniany ściśle według zasad producenta pojazdu. Nie należy przedłużać okresu jego użytkowania.
Czy olej 15W40 jest dobrym wyborem?
Na powyższe pytanie nie ma oczywiście uniwersalnej odpowiedzi. Jest to zdecydowanie najpopularniejszy olej mineralny na rynku i choćby z tego powodu warto zwrócić na niego uwagę. Wybierając olej silnikowy należy przede wszystkim kierować się zaleceniami producenta samochodu. Jeżeli po uwzględnieniu specyfiki silnika uznasz, że olej mineralny wchodzi w grę, możesz śmiało wybrać olej 15W40.